Kommentar til Budget 2020

Allerede inden forhandlingerne for alvor gik i gang, var vi godt klar over, at det ville blive svært at få budgettet for Glostrup til at gå op. Kommunerne er endnu engang sat i en ekstrem økonomisk spændetrøje som følge af den aftale, som regeringen og KL har indgået om kommunernes økonomi for 2020. Det er rigtigt skuffende at se, at en ny regeringen med en socialdemokratisk finansminister ikke vil give mulighed op for, at kommunerne kan udvikle velfærden. Og endnu mere skuffende er det at se, at KL indgår en aftale, som reelt kommer til at betyde nedskæringer i kommunerne, så vi mener klart, KL burde have sagt nej til aftalen.

Til trods for det mødte Enhedslisten op til forhandlinger med et håb om, at vi kunne samles om et budget, som gik i en solidarisk retning.

Kommuneaftalen betyder, at der skal laves nogle benhårde prioriteringer i Glostrup for at få budgettet til at hænge sammen. Dette var Enhedslisten klar til, hvis det skete på en solidarisk måde. Desværre var flertallet ikke til rykke ret meget på retningen, og derfor valgte Enhedslisten at forlade forhandlingerne.

Forligspartierne Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti foreslår en uacceptabel takstforhøjelse for at få passet sine børn i vores dagtilbud, så det kommer til at koste 500 kr. mere om måneden for en vuggestueplads. Samtidig vil forligspartierne stadig afholde Glostrup Festival som kommunalt finansieret. For Enhedslisten er afholdelsen af en musikfestival ikke en kommunal kerneopgave og bør derfor nedprioriteres. Vi synes, det er meget vigtigere at sikre småbørnsfamilierne en institutionsplads, de kan betale, fremfor at vi stadig kan komme til Glostrup Festival og synge med på den røde gummibåd.

Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti forventer i deres budgetaftale at kunne spare 4 mio. kr. på at lave et udbud af rengøringen i kommunen. Det kan Enhedslisten absolut ikke være med til, for hvis man sparer 4 mio. på rengøringen, vil det betyde en væsentlig dårligere service over for brugerne og ikke mindst dårligere arbejdsforhold for medarbejderne. Det kan ende med, som man har set det i andre kommuner, at der bliver hyret underleverandører ind, som hyrer underbetalt udenlandsk arbejdskraft uden overenskomst, hvilket kan Enhedslisten naturligvis ikke være med til.  Vi kan ikke lade være med at undre os over, hvordan en gammelt arbejderparti som Socialdemokraterne kan lægge stemmer til denne privatisering.

Ud over disse tiltag kommer der også fuld brugerbetaling på transporten for borgere, der skal til genoptræning efter en skade eller operation. Enhedslisten ville ikke kunne se sig selv i øjnene, hvis vi var med til at skære disse steder, hvor det gør ondt på børnefamilier, som i forvejen er hårdt spændt for, eller som rammer syge og svage grupper.

Det mest ærgerlige for Glostrups borgere er, at hvis Socialdemokraterne havde ønsket det, kunne de være gået en anden vej og lavet et budgetforslag med et andet flertal, nemlig det flertal de kunne have fået i Samarbejdsgruppen med Enhedslisten, SF, Borgerlisten og Konservative.