Enhedslistens ændringsforslag til Budget 2020

Allerede inden forhandlingerne for alvor gik i gang, var vi godt klar over, at det ville blive svært at få budgettet for Glostrup til at gå op. Kommunerne er endnu engang sat i en ekstrem økonomisk spændetrøje som følge af den aftale, som regeringen og KL har indgået om kommunernes økonomi for 2020. Det er rigtigt skuffende at se, at en ny regering med en socialdemokratisk finansminister ikke vil give mulighed for, at kommunerne kan udvikle velfærden. Og endnu mere skuffende er det at se, at KL indgår en aftale, som reelt kommer til at betyde nedskæringer i kommunerne, så vi mener klart, KL burde have sagt nej til aftalen.

Til trods for det mødte Enhedslisten op til forhandlinger med S og V i håbet om, at vi kunne samles om et budget, som gik i en grøn og solidarisk retning.

Kommuneaftalen betyder, at der skal laves nogle benhårde prioriteringer i Glostrup for at få budgettet til at hænge sammen. Dette var Enhedslisten klar til, hvis det skete på en solidarisk måde. Desværre var Socialdemokraterne og Venstre ikke til at rykke på retningen, og derfor valgte Enhedslisten ikke at indgå i en budgetaftale.

Enhedslisten har i dette ændringsforslag pillet de allerværste usolidariske besparelser ud af den indgåede budgetaftale mellem Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti. Samtidig peger vi på nogle besparelser, som vi syntes er mere solidariske, selvom de også gør ondt, men de fordeler ”ondet” på flere skuldre og bliver derved mindre mærkbare for mest udfordrede borgere.

Følgende udgår af budgettet:

Udbud af rengøringsområdet

Rengøringsområdet konkurrenceudsættes. Der afsættes midler i 2020 til forarbejde og gennemførelse af udbudsprocessen, hvorefter der forventes en økonomisk gevinst fra 2021.

Drift 750 -4.000 -4.000 -4.000

Taksstigning på dagtilbud

Forældrebetalingen øges ved at hæve forældreandelen til 25 pct., svarende til en stigning på ca. 490 kr./måned for en vuggestueplads og ca. 305 kr./måned for en børnehaveplads. Herudover kommer almindelig pris/lønfremskrivning. I 2020 og 2021 hæves forældrebetalingsandelen med det halve.

Drift -1.830 -1.830 -3.660 -3.660

Fuld egenbetaling på kørsel jf. Servicelovens §117 til genoptræning og vedligeholdende træning efter serviceloven §86

Støtte til kørsel jf. servicelovens §117 til og fra genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens §86 bortfalder.

Drift -160 -160 -160 -160

Genindføre betaling i servicebussen

Servicebussen (bus 847) forbinder en række udvalgte steder i kommunen og benyttes primært af de ældre borgere. Servicebussen blev i 2017 gjort gratis at benytte. Fra medio 2020 og frem genindføres brugerbetaling.

Drift -200 -400 -400 -400

Følgende tilføjes:

24 Elever i Glostrup Skole

Elevtallet i klasserne hæves fra 22 elever til 24.

Vi må bare konstatere, at statens hårde økonomiske kurs over for kommunerne umuliggør, at vi fortsætter med 22 elever i klasserne på Glostrup Skole, som Enhedslisten ellers gerne så. Hvis vi fastholder 22 elever, venter der en merudgift på godt 24 mio. kr. i 2030.

Drift -1.079.330 -1.063.254 -1.769.489 -1.213.455

Nedlæggelse af veteranindsatsen

Det er efter Enhedslistens opfattelse ikke er en kommunal opgave, derfor nedlægges veteranindsatsen.

Det er den danske stat, som har udsendt personel, derfor er det også staten, som skal sikre ordentlige forhold for veteranerne.

Drift -354 -354 -354 -354

Balancepulje 2021

Da budgettet er 2-årig, indlægges der en besparelse på nulstilling af puljer i 2021

Drift 0 -4.000 -4.000 -4.000

Nedsættelse af pædagogandelen i daginstitutioner

Andelen af pædagoguddannet personale i daginstitutionerne kan nedsættes hen over 2 år til 65 pct. fra 2020 for at sikre budgetbalance i kommune. I budgetaftalen for 2017 blev det besluttet, at daginstitutionerne fra 2019 får budget ud fra et ønske om 70 pct. pædagoguddannet personale. I oktober 2018 lå pædagogandelen på 67,61 pct.

Enhedslisten håber, at det kan blive midlertidigt, men igen umuliggør statens hårde økonomiske kurs over for kommunerne en udvikling på børneområdet.

Drift -456 -912 -912 -912

Ingen budgetseminar i 2020

Da der ikke skal afholdes budgetseminar næste år, indlægges en besparelse på afholdelse møder.

Drift -100 0 0 0

Nedlæggelse af Glostrup Festival

Det er ikke en kommunal kerneopgave at lave musikfestival, så derfor nedlægges Glostrup Festival.

Drift -943 -1.060 -1.060 -1.060